maandag, juni 11, 2012

Fysiotherapie



Het is maar goed dat ik geen fysiotherapeut ben; mijn gevoel voor humor is minder geschikt voor dat beroep. Ik bezoek regelmatig de fysio en ook vanochtend was dat het geval. Zoals gewoonlijk was ik een beetje vroeg zodat mijn saturatie wat kon normaliseren en ik nog even koffie kon drinken. Tijdens de koffie zag ik in de zaal een man bezig zijn schouderpartij te trainen door het met de ellebogen zijwaarts gericht, twee dumbbells voor de borst te tillen. “ik geloof dat mijn armen hier alleen maar langer van worden” zei hij op een zeker ogenblik. De dienstdoende fysio Lotte antwoordde hem met een vriendelijke glimlach maar verder onverstaanbaar voor mij.
Ik ben bang dat mijn antwoord overeenkomstig mijn eerste ingeving zou luiden dat zijn lange armen niet worden veroorzaakt door de training met dumbbells maar door een oververtegenwoordiging van het Neanderthalergenoom in zijn DNA. Laten we eens kijken of dat werkelijk mogelijk is:


Het debat over de vraag of de neanderthaler een menselijke ondersoort was die zich kon mengen met de moderne mens, of een heel aparte en inmiddels geheel uitgestorven mensachtige, is nog altijd niet voor de volle 100% beantwoord.


Enkele honderdduizenden jaren geleden kwam de Homo Erectus vanuit Afrika naar Europa en Azië waaruit in de loop der tijden via de Homo Heidelbergensis de Homo Neanderthalensis zich ontwikkelde (ca. 160.000 jaar terug). Ondertussen ontwikkelde zich in Afrika de Homo Erectus zich ook door en kwam als Homo Sapiens zo’n 40.000 jaar geleden naar Europa en Azië waar zij naast de Neanderthaler hebben geleefd. 
Lange tijd is er van uitgegaan dat Neanderthaler en Sapiens twee aparte soorten mensachtigen waren die samen geen nakomelingen konden voortbrengen maar de laatste jaren gaan er meer en meer stemmen op dat Neanderthaler en Sapiens beiden ondersoorten waren van de Erectus en dat er wel degelijk vermenging zou hebben plaatsgevonden. Recent genetisch onderzoek door Svante Pääbo en zijn collega's van het Max Planck Instituut zou dit bevestigen (zie uitgebreid artikel op Wiki).



Tot slot nog iets leuks: Ozzie Osbourne is een neanderthaler. Osbourne is geboren in Birmingham en dus Engels maar waar heeft de wieg van zijn voorouders gestaan? Enkele jaren terug hebben Schotse wetenschappers ontdekt dat Neanderthaler-dna met name bij Schotten in grote mate zou voorkomen; dat roodharigheid bij Schotten ook vaak voorkomt zou daar mee te maken hebben.

Geen opmerkingen: