woensdag, juni 30, 2010

De Hei

Zo af en toe lees je iets over een wijk waar zowat iedereen familie van elkaar is en om eerlijk te zijn maakt dat niet zo'n positieve indruk; een beetje aso eigenlijk. Toen ik vanmiddag de bladwijzers van mijn oude Mac op mijn nieuwe overzette bleef ik even hangen op Overspoor, een website met een ongelooflijke hoeveelheid aan oude foto's van Helmond. Een van de foto's die ik tegenkwam was deze:
De foto toont de achterkant van een aantal huizen in de Rooseindsestraat (ook wel de Hei) in Helmond. Het huis helemaal rechts is het geboortehuis van mijn vader. Mijn grootvader Antoon Boudewijns was rond 1900 een thuiswever met een eigen bedrijfje. In het schuurtje (met het puntdak) stonden een aantal weefgetouwen waar enkele arbeiders voor hem werkten. Wanneer deze op vrijdag hun loon ontvingen konden ze meteen doorlopen naar de voorkant van het huis om (een deel van) dat geld om te zetten in bier en jenever want mijn grootvader was ook caféhouder. Misschien omdat hij zijn aandacht moest verdelen over twee verschillende neringen of om een gebrekkig zakelijk inzicht, feit is dat Antoon niet is gaan behoren tot de plaatselijke textielbaronnen noch het geschopt heeft tot horecatycoon.

Als bejaarde had Antoon nog zijn zoon Jan inwonen die daar met tante Anna een gezin aan het stichten was. Mijn vader woonde er ook maar vertrok in 1952 na zijn huwelijk met mijn moeder naar de Vossenstraat in de Binnenstad Oost) Na de dood van Antoon (hij was maanden bedlegerig, at nauwelijks en was dus sterk vermagerd en verzwakt. Iedereen was hogelijk erg verbaasd dat hij op een dag zomaar de keuken binnenstapte en "Ik heb zin in 'n bord pap" zei. Hij kreeg waar hij om vroeg, at het met smaak op en overleed een dag later) Jan bleef met Anna en de kinderen nog een aantal jaren in het huis wonen tot hij verhuisde naar een groot herenhuis aan de Molenstraat (voor de Helmonders: naast Vic Jacobs)
Natuurlijk wilden alle kinderen wel in het ouderlijk huis blijven wonen maar dat ging natuurlijk niet. Gelukkig had de straat nog een overkant. Op de tweede foto zien we rechts een rijtje huizen tegenover het ouderlijk huis.
In het eerste huis woonden tante Mien en ome Louis van der Linden met achter hun huis een flinke werkplaats waar hun Linca caravans werden geproduceerd. Je ziet er nog het achterkantje van eentje op de foto. Binnen waren een weerszijden van de schouw twee kleine nisjes met mahoniehouten banken (mijn favoriete plek als we op bezoek waren) met daarboven halfronde glas-in-loodraampjes (ook te zien op de foto).
In het volgende huis woonde ome Bert met tante Anna (van Stiphout, uit de Karel Raaymakersstraat). Het huis daarnaast was het domein van tante Marie en oom Otto Boymanns. Ze hadden in de keukenkast altijd een zij spek hangen en tante Marie sneed daar regelmatig een stukje vanaf voor mij. In het vierde huis woonden tante Tonnie en ome Jan Sek en daar herinner ik me vooral de rolschaatslessen van Nollie en dat ik naar achter in de tuin rende om naar een voorbijrijdende trein te kijken.

Een beetje aso noemde ik het soort buurten met een sterke familieband maar voor de Hei gaat dat natuurlijk niet op. Daar was het eerder warm, betrokken, vriendelijk, gastvrij en vrolijk en dat zal altijd zo in mijn herinnering blijven.

8 opmerkingen:

Anoniem zei

Wij woonden ook een aantal jaren in de Hei :. Ons huis stond een beetje meer terug. Vanaf die tweede foto richting Helmond denkend dan (naar de schuin-over-het-spoor-lopende overweg), maar dan net voorbij de rij huizen waar jullie woonden. Min of meer 'buren' dus. Heb daar tot ongeveer aan mijn 6de gewoond. Herinner me de erg lang achtertuin die we hadden...(in kinderogen mogelijk lang?). Mooi om te lezen wat je hierover vertelt; herken de namen. Aan onze kant nog het snoepwinkeltje...dan om de hoek het Geremt in. -- Kan me niet zo goed herinneren dat er een spoortje lag aan onze kant zoals op de eerste foto min of meer wel lijkt. Of was dat anders? Jij hebt er langer gewoond; wat ik me meen te herinneren zijn jullie veel later in de Molenstraat gaan wonen?

Sjef zei

Hallo anoniem,
Ik heb nooit in de Hei gewoond maar ben opgegroeid in de Vossenstraat. Mijn ome Jan Boudewijns is degene die verhuisde naar de Molenstraat. De tuinen waren inderdaad ongelooflijk diep, helemaal tot aan het terrein van kleerhangerfabriek Haneveld. Ik kan me herinneren dat ome Jan bij de aanleg van het industriespoor nog een flink stuk tuin is kwijtgeraakt. Nu ik er aan terugdenk is dat waarschijnlijk ook de reden dat hij als fabrieksarbeider zo'n herenhuis kon betalen ;-]

Anoniem zei

Sorry, had niet goed gelezen. Was dus jullie oom Jan die een paar deuren van ons woonde. Hij trok later idd naar de Molenstraat. Wij zijn ook in ca. 1952 uit de Hei weg gegaan naar de andere kant van het spoor tegenover oude slachthuis; daar was ook zowat iedereen familie van elkaar :). Jullie oom Harrie was ook mijn oom Harrie door huwelijk met zus van ons moeder:)

Sjef zei

Mijn vader was Sjef Boudewijns (1902-1967), het derde kind in het gezin na Mien en Bert. In de oorlog heeft hij zijn zus Anneke en haar twwe kleine kinderen (Gerard en Corrie) ondersteund op haar boerderij in de Rakt nadat haar man Cor Schrama door de Duitsers op zijn land was doodgeschoten. Na de oorlog ging mij vader weer bij van Asten werken en op zoek naar een goeie vrouw. Dat werd dus mijn moeder. Ook Anneke vond weer een goeie nieuwe man waarmee ze nog drie kinderen kreeg (Mientje, Tonnie en Theo). Deze man, Toon van Kessel, is juli 2010 op 91jarige leeftijd overleden.

Anoniem zei

Het ouderlijk huis van ons moeder en dus ook van tante Anneke was de boerderij van Van Duijnhoven aan de Kruisdijk [zijpad van de Deurneseweg - toen nog Broekse Parallelweg]. Er waren daar aan die kant meer Van Duijnhovens en allemaal familie van elkaar, net zoals in de Hei dat dan blijkbaar was bij de Boudewijns. Ik wist wel van de twee broers Boudewijns tegenover elkaar, maar niet dat die hele rij nog familie was via de moeders.

Het waren begin vijftiger jaren en de meeste jeugd uit de Hei (en ook uit het Geremt en Rooseind) gingen net als wij vanaf toen naar de nieuwe scholen in de Bernadette-parochie. Zodoende kwamen wij na school ook nog wel eens in de Hei of aan die kant van het spoor [bij vrienden en vriendinnetjes] ook nadat we al sinds ca. 1952 aan de andere kant van dat spoor woonden. Wij hadden overigens ook zes ooms/tantes (vD)in de nabijheid wonen: ome Jan, ome Harrie, tante Marie, tante Anneke, ome Janus, ome Hannes. (inclusief ons moeder (Josina 1910-2004) waren dat dan zeven die dicht bij elkaar bleven wonen; dus ook een wijk die je 'van ons' zou mogen noemen :)).
Die site met oude beelden van Helmond is prachtig! Bedankt voor de link die ik via je blog vond.

mpwschouten zei

Hallo, ik ben een kleindochter van Piet Santegoeds en Marietje Klomp, zij hebben vroeger ook in de Hei gewoond. Mijn oudste tante Jo kan nog altijd mooie verhalen vertellen over de Hei, waar ook de naam Anna Boudewijns voorkomt.... Ik ben zeer geinteresseerd in de familiegeschiedenis en zou dus graag meer informatie vinden over de hei. Alle info is welkom!

Sjef zei

Hallo mpwschouten,
Bedankt voor je reactie. Ik zou je graag helpen met meer informatie maar ik woon sinds 1975 in Nijmegen en kom sinds 1981 niet zo vaak meer in Helmond. Omdat ik van alle neven en nichten veruit de jongste ben trok ik daar ook niet zo heel veel mee op. Ik ging meer om met neven en nichten van moeders (Deurnese) kant want dat waren leeftijdsgenoten.

Toch nog iets over de Hei: toen ik 6 werd kreeg ik een hondje, een boerenfox en toen ik daarmee in de hei kwam werd het hondje herkend door een buurjongetje (volgens mij was dat er ene van Santegoeds) van ome Jan. De hond was bij hen opgegroeid onder de naam "Prins". Wanneer je in mijn blog zoekt onder de naam "Loekie" kom je er nog een foto van tegen.

Verder zijn er nog leuke Helmondse verhalen onder de zoekterm: Molenstraat, Vossenstraat, Heistraat, Canisius of kroket

Anoniem zei

Mijn oudste broer is geboren bij Louis van de Linden boven. Mijn vader en moeder hebben er de eerste 2 jaar van hun huwelijk gewoond. Ook mijn grootouders vaders kant, hebben op de Hei gewoond. Leuk om hier foto's en herinneringen te lezen. Het meisje Nolly waarover je schreef heeft bij mij in de klas gezeten, zo ook een Ans Boudewijns.