vrijdag, augustus 02, 2013

Vintage T-shirt

De afgelopen anderhalf jaar heb ik flink wat nieuwe kleding aangeschaft en wat t-shirts betreft kan ik de komende jaren wel vooruit. Ik heb alleen nog enkele witte t-shirts liggen die ik wil gaan pimpen. 

De idee daarvoor ontstond zo'n anderhalf jaar terug toen ik deze video zag van JW Roy in een prachtig vintage t-shirt


Ik besloot ook een industrieel erfgoed vintage t-shirt te gaan maken. Om te vertellen hoe dat in zijn werk ging kan ik simpelweg zeggen dat het een kwestie is van een afbeelding op transferpapier printen en dat op een t-shirt strijken. Maar er zit natuurlijk een veel groter verhaal achter:

Allereerst een foto uit ca. 1916 van het gezin Antoon Boudewijns uit De Hei (Rooseindsestraat) in Helmond.
Een tijd geleden vierden we het feit dat de slavernij 150 jaar geleden is afgeschaft maar mijn vader heeft begin vorige eeuw nog meegemaakt dat een aardrijkskundeles er uit bestond dat de meester de landkaart van de muur haalde en deze oprolde terwijl hij de woorden "Gâllie gôat toch nooit op rèis" uitsprak. Na de lagere school, 12 jaar oud, moest mijn vader voor 8 cent per week gaan werken op de textielfabriek. Op het eind van zijn 63-jarige leven was dat ƒ 127,50 per week. Toen ik ruim 2 jaar later als 14-jarige voor ƒ 3,- per uur vakantiewerk deed (vervanging van de archivaris bij Centrex Publishing Company, de wetenschappelijke uitgeverij van Philips) en op het eind van de week ƒ 120,- mee naar huis bracht, kwam dat oprecht als een schok voor mijn moeder.

Ruim 100 jaar waren de panden van textielfabriek Diddens & van Asten een blikvanger op de Kanaaldijk Noord-Oost aan de rand van het centrum van Helmond. In 1981 ging het bedrijf failliet en op het terrein verrees later woonzorgcentrum Keiserinnedael. Toch vind ik het nog altijd prachtig om een foto van die imposante gebouwen tegen te komen.

De firma Diddens & van Asten was internationaal vermaard door zijn dekens die onder de merknaam Didas in de markt werden gezet. In het Didaslogo was een prominente rol weggelegd voor een vriendelijke witte poes want de Helmonders staan sinds jaar en dag bekend om hun immens grote liefde voor dit dier. Het bekende Helmondse gezegde "As ge de kop d'r af loat eest krek 'n korninkt" was dan ook vaak te horen tijdens kerstdiners.

Al met al zijn er dus 3 redenen om dit t-shirt te maken en met trots te dragen:

  • 't Is keiskôn
  • Als eerbetoon aan mijn vader die hier model staat voor al die brave (nou ja, de een wat meer of minder dan de ander) Helmondse huisvaders van van Asten, Vlisco, de Wit, van Thiel etc. etc., die zich al die jaren voor een schijntje kapot hebben gewerkt om hun kinderen een betere toekomst te geven
  • Omdat Brabant Stad (de vijf grote steden) onder aanvoering van Eindhoven kandidaat is als Culturele Hoofdstad van Europa en de inbreng van Helmond voor een groot deel betrekking heeft op het industrieel erfgoed.

Geen opmerkingen: