maandag, mei 14, 2007

Eurovisie Songfestival

Zelfs wie niet heeft gekeken kan het niet ontgaan zijn: het Eurovisie songfestival was afgelopen donderdag en zaterdag weer aan de orde en dat hebben we geweten. Wij Nederlanders zijn het slachtoffer van de perfide praktijken van nieuwe Oost-Europese staten die er regelrechte mafiapraktijken op na houden. Onder aanvoering van de Telegraaf is er een regelrechte haatcampagne op gang gekomen tegen de deelname van Nederland aan deze liedjeswedstrijd. De lezers van deze Krant voor Wakker Nederland konden op de website reageren en zoals verwacht mag worden van de lezers van onze nationale Gezond Verstand Krant kwamen zij met zinnige argumenten waarover terdege is nagedacht. We doen even een greep:
  • Het songfestival staat open voor alle leden van de EBU (European Broadcasting Union); ten onrechte: niet-Europese landen als Armenië, Oekraïne en Georgië hebben hier niets te zoeken.
  • We moeten terug naar een songfestival van (de oorspronkelijke leden van) de Europese Unie of desnoods van de Benelux.
  • Het is de schuld van de Televoting. Hierdoor krijgen ondeskundige amateurs (waarschijnlijk Oost-Europeanen zonder muzikale smaak) invloed op de uitslag. We moeten terug naar een beoordelingssysteem met een vakjury.
  • Het feit dat de meeste punten vanuit Nederland ook naar Oost-Europese inzendingen gingen bewijst dat Nederland overspoelt wordt door hordes gelukszoekers uit het oosten.
  • Het gaat niet meer om muziek maar om de act, het opvallen, tis & ass en noem maar op.
Het komt er eigenlijk op neer dat de winstkansen voor de superieure Nederlandse inzending om zeep zijn geholpen door kwaadwillig samenspannen van kansloze Oost-Europeanen die zo hun eigen inferieure prut naar de bovenste regionen wisten te stuwen. Een praktijk die vergelijkbaar is met hetgeen ons tijdens het WK voetbal overkwam. Zoals bekend kwam Oranje naar Duitsland om weer als de terechte wereldkampioen huiswaarts te keren. Toen de wereld op het punt stond om echt te kunnen gaan genieten van het fantastische positiespel en de geavanceerde techniek van onze jongens waren het de laffe Portugezen die het bestonden de wereld dit genoegen te ontnemen. De Portugezen waren ook nog dom: het feit dat onze jongens hun sterspeler op heldhaftige wijze uit de wedstrijd schopten was voor hen nog altijd geen aanwijzing hoe de verhoudingen lagen.

Hoe de verhoudingen liggen in Eurovisieverband zal ik hieronder duidelijk proberen te maken:

  • Nederland eindigt - een enkele uitzondering daargelaten - steevast in de onderste regionen. Vroeger door de beoordeling van een vakjury, de laatste jaren via de beoordeling door televoting.
  • Het is geen wet van Meden en Perzen dat buurlanden in West-Europa elkaar wel punten toeschuiven. Dat is in het verleden tenminste nooit gebeurt tussen Duitsland, België en Nederland. Duitsers hebben onze fietsen gestolen en België interesseert ons geen ene ruk. Belgen vinden dat wij "dikke nekken" hebben en Duitsers vinden ons in het gunstigste geval "niedlich". Reken zelf maar uit of dat genoeg punten oplevert voor winstkansen van enige betekenis.
  • Een West-Europees festival? Hmm, eerst Edsilia met een bloedeloos nummer dat je na 5 minuten weer vergeten bent, daarna een Deense travestiet met een vrijwel identiek nummer en vervolgens de Zwitsers met een Vampierliedje. Nee, dankjewel. En over Engeland wil ik het niet eens hebben.


Het komt er eigenlijk op neer dat er twee soorten muziek zijn, muziek is echt of het is namaak. Muziek is emotie of muziek is een industrie. Nederland kwam met een dertien in eenn dozijn nummer dat door vrijwel iedere artiest gezongen had kunnen worden en Edsilia had vrijwel elk ander lied kunnen zingen. In het winnende nummer uit Servië zat heel wat meer emotie.

En voor wie er even over na wil denken en alles nog eens wat afstandelijker wil beoordelen (dus zonder rancune en verongelijktheid) heb ik de een website gevonden waar je alle inzendingen - ook die uit de voorronden - kunt downloaden. Gewoon weer op de afbeelding klikken.

Geen opmerkingen: