zondag, oktober 18, 2009

40 jaar CMO

Gisteravond (vrijdag 16/10) vierde het Centrum voor Mondiaal Onderwijs haar 40-jarig bestaan. Het CMO is ooit begonnen als de leermiddelenverzameling van het Studiecentrum voor Vredesvraagstukken en uitgegroeid tot producent van educatief materiaal op het gebied van oorlog en vrede, mensenrechten, eerlijke handel, duurzaamheid etc.


We hadden een bericht ontvangen van Marij dat we om 17.00 u. werden verwacht in Café Faber ( tot 3 jaar terug De Karseboom) aan de Van Broeckhuysenstraat waarna we verder zouden trekken naar een locatie waar het werelddiner zou plaatsvinden.
Op de afgesproken tijd had zich een bont gezelschap aan medewerkers uit heden en verleden verzameld van CMO, Cicam en Onderwijs Wereldwijs. Tijdens het drinken van een heerlijke Paulaner zei ik nog tegen mijn buurman Richard dat het mij gezien de financiële positie van CMO (derde geldstroom instituut), onze positie als wereldverbeteraars en de nabijheid van het pand dat het mij niet zou verbazen wanneer we voor het Werelddiner in de Grote Broek terecht zouden komen en inderdaad, kort daarop vertrokken we naar De Klinker, het restaurant van dit befaamde Nijmeegse kraakpand (inmiddels gelegaliseerd). Daar aangekomen werden we bij de ingang verwelkomd door een heer in blauwe bedoeïnenlook die eenieder verzocht om een kaartje te trekken. Op mijn kaartje stond het woord veel en de man in de kaftan wees mij een plaats aan tafel. Omdat er maar één tafel was nam ik aan dat men door middel van loting een eerlijke tafelschikking wilde bereiken. Ik nam plaats en een meisje kwamn vragen wat ik wilde drinken. Mijn keuze viel op het biologische en bijzonder smakelijke Budels Bier.


Nadat ik een tijdje had gedronken en me onderhouden met tafelgenoten begon me iets op te vallen. Op de stoelen aan de kant zaten zo'n 30 mensen. Ze dronken niet, ze praatten niet met elkaar maar zaten alleen maar verbaasd te kijken naar ons aan tafel die het kennelijk beter getroffen hadden.
Gelukkig nam Marij het woord en vertelde dat het die dag (16 oktober) Wereldvoedseldag was. Nu is het zo dat de wereld weliswaar voldoende voedsel produceert om iedereen te voeden maar dat in concreto 15% van de wereldbevolking bijna al het voedsel heeft en de overige 85% bijna niets en het leek haar en de mensen van de Klinker een leuk idee om daar op deze manier een kwartiertje bij stil te staan.

Tot ieders opluchting opende zij vervolgens een groot gordijn en bleken er voldoende stoelen en tafels klaar te staan voor alle aanwezigen. Er werd een inleiding gehouden waarin eveneens aandacht werd besteed aan het wereldvoedselprobleem en er werd bij verteld dat de hoeveelheden in overeenstemming waren met wat we zouden krijgen als het voedsel eerlijk over alle wereldbewoners verdeeld zou zijn geweest. Het was maar goed dat dat werd verteld anders had niemand er wat van gemerkt. We konden ons te goed doen aan pompoensoep, quinoa met gevulde koolbladeren, groentenspies uit de oven en loempiaatjes. Als nagerecht was er gevulde appel met een sinaasappel-gembersaus. Ronja en Arnaud, de koks van de Klinker hadden kortom een prima visitekaartje afgegeven. Het geheel kon worden weggespoeld met een rode Regent barrique 2007 en/of een witte Riesel 2007, beide bekroonde biologische wijnhoeve de Colonjes uit Groesbeek.
Nogmaals mijn complimenten aan iedereen en in het bijzonder aan Marij

Geen opmerkingen: