zaterdag, oktober 31, 2009

Graffiti

Graffiti is italiaans en betekent "krasjes". Het wordt uitgesproken met de nadruk op de tweede lettergreep. Leg je de klemtoon op de eerste lettergreep dan heb je het over gravity (zwaartekracht).

Het enkelvoud van graffiti is graffito en dat woord wordt ook gebruikt voor een schildertechniek waarbij twee lagen verf in verschillende kleuren over elkaar worden aangebracht waarna bepaalde delen van de bovenste laag worden weggekrast om zo een bepaalde voorstelling tot stand te brengen. In Midden Europa kom je vaak deze graffito versieringen op gebouwen tegen. Ik herinner me van twee bezoeken aan Praag vooral de ca. 50 cm brede zwarte banen onder de dakranden van de panden. Op de delen die waren weggekrast kwamen vervolgens gele figuren naar voren. Ik ben een week lang met enige regelmaat op zoek geweest naar foto's maar kon ze niet vinden. Wel echter de foto van graffito in grijs en bruin waarop je kunt zien dat je met krassen heel aardige resultaten kan bereiken.

De moderne graffiti wordt gewoonlijk aangebracht met de spuitbus. De foto's in de diavoorstelling hieronder heb ik gemaakt in Nijmegen (uitgezonderd de Belarus tag tegenover. perron 1 op het station in Eindhoven) en foto 2 t/m 5 uit Florence, Italie). Mijn aandacht gaat vooral uit naar de politieke en activistische graffiti en dan zit je goed in Nijmegen waar regelmatig graffiti verschijnt die op papier wordt ontworpen en dan in en mal wordt gesneden. Wanneer je vervolgens de mal tegen de muur houdt en verf spuit is het binnen enkele seconden gepiept. Mijn favorieten? Rob a bank en Meer blauw op straat.

Geen opmerkingen: