donderdag, juni 10, 2010

Bestelling

Het gemak dient de mens, neem nou internet. Toen ik begin jaren negentig een telefoonstoring meldde aan PTT Telecom kreeg ik - nadat eerst de verbinding was doorgemeten via een testsignaal - de boodschap te horen: "Het ligt inderdaad aan de verbinding en we sturen een monteur langd. Bent u de komende twee dagen thuis?". Tegenwoordig kun je bij de meeste respectabele webwinkels een product bestellen dat de volgende dag bij je wordt thuisbezorgd. Ook wanneer je telefonisch karatepakken bestelt heb je ze de volgende dag in huis.
Ik was dan ook vol vertrouwen toen ik maandagochtend om 10.51 u. bij Apple een nieuwe Mac bestelde dat ik hem dinsdagmiddag binnen zou hebben. Dat liep dus een beetje anders. Apple laart de financiële administratie namelijk door een extern bureau (Bibit bv) verzorgen dus ik heb tot gistermaddag (ruim 48 uur dus) tegen de volgende mededeling op mijn bestelstatus mogen aankijken.
Gisterochtend 10.15 u. (48 uur later dus) kreeg ik het bericht dat mijn bestelling verwerkt werd en uiteraard wijzigde mijn bestelstatus ook:
Volgens Apple had mijn verzending vóór 10.15 u. vanochtend moeten plaatsvinden maar tot op dit moment (13.30 u. is er nog niks dat daar op wijst. Hopelijk gebeurt het vandaag nog en dan heb ik 'm waarschijnlijk morgen. Vindt de verzending morgen plaats dan zal het waarschijnlijk maandag worden.

Even samenvatten:
  • Ik bestel en betaal via internet;
  • Na ontvangst van betaling stuurt Bibit een postduif naar Apple dat de betaling binnen is;
  • De Apple employee gaat met het bericht van betaling naar zijn afdelingshoofd voor een paraaf dat de bestelling verwerkt kan worden.
  • Op de afdeling magazijn haalt een employee een paraaf bij zijn afdelingshoofd dat de Mac voor me kan worden klaargezet.
  • Op de afdeling verzending haalt een employee een paraaf bij zijn afdelingshoofd dat de huifkar kan worden opgetuigd om de Mac naar me toe te brengen.
  • Het managementteam van de afdeling verzending komt bij elkaar voor overleg of de verzending meteen kan gebeuren of dat het paard eerst moet eten. Men besluit tot optie twee en bestelt vers kuilgras via internet dus dat schiet lekker op.
Ik maak wel een nieuw bericht als de mac er is.

Geen opmerkingen: