zondag, januari 24, 2010

Fileprobleem?

Momenteel is er nogal wat te doen rond de kilomerheffing die in de plaats zou moeten komen van wegenbelasting en bpm. Het bezit van een auto zou dan niet meer belast worden maar het gebruik ervan. De bedoeling van deze heffing was om op verschillende tijden een verschillend tarief te rekenen zodat het fileprobleem zou verminderen. Immers: wanneer je niet persé op een bepaalde tijd hoeft te rijden waarom zou je dan gebruik maken van een duurder tijdvak?

De ANWB - die de kilometerheffing mede heef6t ontworpen - houdt nu een peiling onder de leden en Minister Eurlings heeft gezegd dat wanneer uit deze peiling zou blijken dat een duidelijke meerderheid de kilometerheffing verwerpt deze waarschijnlijk niet zal worden ingevoerd. Op dit moment lijkt het erop dat zo'n 57% van de ANWB-leden tegen zal gaan stemmen maar of dat resultaat duidelijk genoeg is staat nog niet vast maar wat mij betreft hoeft de heffing niet door te gaan. Laten we maar eens enkele voorbeelden bekijken:
  • Het bedrijfsleven biedt nog nauwelijks flexibele werktijden zodat werknemers niet gespreid over de dag van en naar hun werk kunnen komen.
  • Het bedrijfsleven geeft nog altijd de voorkeur aan wegvervoer boven vervoer over water of via het spoor.
  • Het bedrijfsleven biedt nog slechts mondjesmaat gelegenheid tot thuiswerken.
  • Wie 50 km verderop een leuk huis met tuin kan kopen voor een redelijke prijs koopt dat huis ook en gaat in de spits met de auto naar het werk.
  • Andersom wisselt een werknemer zonder probleem van werkgever en gaat 50 km verderop werken wanneer hij daar een paar tientjes per maand meer kan verdienen en/of het werk daar leuker is.
  • In Nijmegen rijdt de Waalsprinter, een hoogfrequente (8 per uur in de spits), snelle (vrije busbaan) en goedkope (€ 2,- voor parkeren en retourtje) busshuttle van het transferium bij Ressen naar Universiteit en Radboudziekenhuis. Er wordt slechts mondjesmaat gebruik van gemaakt.
Conclusie:
Gezien het gebrek aan medewerking van het bedrijfsleven en de voorkeur voor vervoer met de eigen auto ipv andere vormen van vervoer is het te verwachten dat bij aanleg van nieuwe wegen of verbreding van bestaande wegen deze extra ruimte snel volstroomt met extra auto's. Het is dus niet verstandig om energie te steken in het op;lossen van het fileprobleem. Dat hoeft namelijk niet te worden opgelost want

De file is geen probleem, de file is een keuze!

Geen opmerkingen: