woensdag, maart 23, 2011

Gouden jubileum

Toen ik een jaar of zes was en net over de reclameborden kun kijken nam mijn vader me mee naar de Braak om naar een westrijd van Helmondia 55 (de toenmalige naam van Helmond Sport) te kijken. Van de spelers uit die tijd herinner ik me eigenlijk alleen Gerard van de Kerkhof (oudere broer van René en Willy). Later ging ik in gezelschap van vrienden naar de Braak waar ik heel wat legendarische spelers hun kunsten heb zien vertonen; Om er een paar te noemen: Tiny van de Putten, Adje de Wert en Theo Custers. Deze laatste herinner ik me van een wedstrijd waar HS thuis  op achterstand stond en vlak voor tijd een pienentie kreeg toegewezen. Verwachtingsvol keken we naar het vijandelijk strafschopgebied en het was duidelijk dat geen enkele speler genoeg zelfvertrouwen had om de verantwoordelijkheid op zich te nemen en de gelijkmaker te scoren. Opeens hoorden we geschreeuw en toen we de andere kant op keken zagen we keeper Theo Custers met grote stappen het veld oversteken om de pienentie (zo heet dat in Helmond) te nemen. Hij scoorde de gelijkmaker (of was het toch de winnende treffer?) en werd op het voetstuk gehesen waar hij nog maanden op bleef staan.
Nadat in 1981 mijn moeder overleed kwam ik nog maar zelden weekends in Helmond en ben ik ook niet meer op de Braak geweest maar ik volg de verrichtingen van mijn favoriete club nog altijd met grote belangstelling. Nu op mijn 56ste ben ik dus 50 jaar suporter van Helmond Sport en daarom trakteer ik iedereen op een vrolijk filmpje dat ik vond op de Hart voor Helmond website waar je een groot aantal filmverslagen kunt vinden van alles wat de Helmonder bezighoudt.
Afgelopen vrijdag speelde Helmond Sport de uitwedstrijd tegen EVV Eindhoven waar het er behoorlijk feestelijk aan toe ging zoals je kunt zien:

Geen opmerkingen: