woensdag, november 14, 2007

Top 5

Update 27-12-2008:
Bij controle bleek vandaag dat verscheidene videos (The Mamas & the Papas, Alanis Morisette en Wilson Picket) niet meer beschikbaar waren wegens schending van auteursrecht. Waar mogelijk heb ik ze vandaag vervangen door andere.

Vanavond keek ik naar de muziekquiz van Matthijs van Nieuwkerk op TV3 over de Top 2000 die rond oudjaar wordt uitgezonden. En onwillekeurig ga je dan ook eens denken aan je eigen favoriete muziek. Natuurlijk hebben al die jaren popmuziek de nodige hoogtepunten opgeleverd en nummers die bij mij een hele hoge score halen zie hieronder:
Allereerst kun je een stukje zien van The Mamas and the Papas. Niet het bekende California Dreamin' maar Twelve Thirthy (Young girls are coming to the canyon) uit 1967:


Dan gaan we verder met een nummer van de Canadese Alanis Morissette: Thank U (1998)


Misschien dat Alanis Morissette vervangen kan worden door bij voorbeeld Neill Young, Bob Dylan, Jimi Hendrix of (echt waar!) Nelly Furtado's All Good Things. Maar iemand die niet uit mijn Top 5 weg te denken is dat is de (groot)moeder van de punk Patti Smith. Hieronder zie je een opname van Ask the Angels en toen ik dat voor het eerst hoorde was ik verkocht. Vrienden zeiden mij destijds dat ze niet konden begrijpen dat ik die neurotische trut goed vond. Een paar jaar later draaiden ze de elpee van Nina Hagen grijs: Unbeschreiblich Weiblich: waar zou Nina dat in godsnaam vandaan hebben? Patti Smith is inmiddels 61 maar nog altijd actief en heeft recentelijk een cd uitgebracht (Twelve) met covers van haar "favoriete" nummers. Kopen (of downloaden) als je die tegenkomt!

En heel hoog genoteerd in mijn toplijst staat Bruce Springsteen met Thunder Road. De opname die je ziet stamt van een concert in Los Angeles op 30 september 1985. Het lijkt vaak dat de artiest nadat hij een nummer heeft gespeeld wordt uitgejouwd. Wees gerust, het publiek schreeuwt geen "Boe!" maar "Bruce!". Op vrijdag 30 november gaat hij het Gelredome in Arnhem platspelen en ik ben er helaas niet bij. Dankzij de moderne ICT mogelijkheden was het concert binnen 5 minuten uitverkocht!


Maar één nummer springt er echt bovenuit en dat is Mustang Sally van Wilson Picket. Bij deze opname is allen deze informatie voorhanden: Wilson Picket performing Mustang Sally 1965, this is rare stuff. Luister en geniet:

Geen opmerkingen: