donderdag, december 27, 2007

The first time

Gisteravond keek ik naar de uitzending van de Top 2000 op TV3. In dit programma werd onder meer aandacht besteed aan de hit van Roberta Flack uit 1973: "The first time ever I saw your face". Roberta Flack was de eerste zwarte artieste die dit nummer opnam maar daarvoor was het al verschillende keren op de plaat gezet door de folkscene uit Greenwich Village en ook door artiesten als het Kingston Trio (LA) en door Peter Paul and Mary (volgens Top2000 dj Leo Blokhuis de Kwik, Kwek en Kwak van de Amerikaanse muziek). Het nummer werd in 1957 geschreven door Ewan McCall voor en gezongen door zijn vrouw Peggy Seeger (de halfzus van Pete Seeger). Toch miste ik nog een bijzonder karakteristieke versie van dit nummer en wel de Skaversie van Prince Buster. Bij hem heet het nummer The Virgin en hij heeft de tekst natuurlijk wel danig veranderd:
You should have told me
you were a virgin my love,

I would finger your pum pum,
tickle the little thing
and make you come, my love.

maar in de muziek is het nummer nog heel goed te herkennen.
Reden voor mij om maar eens op zoek te gaan naar het Big 5 album van Prince Buster Campbell en meteen het eerste resultaat van mijn zoektocht was raak:


Op Twilightzone vond ik een Rapidsharelink met het album. Omdat de link uit april 2006 was en Prince Buster niet zo'n bekende artiest had ik wat bange voorgevoelens. Rapidshare verwijdert namelijk bestanden na 3 maanden zonder download en dat is exact wat er is gebeurd. Ik heb er wel deze prachtige cover aan overgehouden en ik blijf zoeken naar een werkende link. Als ik hem gevonden heb dan merk je het wel. Desnoods laat ik mijn vinylexemplaar rippen maar helaas zal ik hem niet uploaden maar vrienden en bekenden mogen natuurlijk langskomen met een usb-stick of zo…

Update: Op Youtube vond ik een filmpje waar niet zo gek veel op te zien is maar waarop je wel kunt horen wat Prince Buster met Rainy Night in Georgia gedaan heeft.


Update 2: Yes! Gevonden! Op de website met de fraaie naam Manepipoca kun je dit album en nog veel meer van Prince Buster downloaden! Vannacht heb ik gezocht op de woordcombinatie Prince Buster blogspot omdat veel materiaal immers te vinden is op blogspots maar helaas zonder succes. Zojuist zocht ik met de combinatie "big 5" prince buster naar afbeeldingen van de albumcover en jawel hoor, met binnen twee minuten het gewenste resultaat. Veel plezier!

Geen opmerkingen: