zaterdag, december 15, 2007

Kerstpakket

Tot voor een aantal jaren terug verzorgde elke dienst of faculteit van de Radboud Universiteit zelf voor haar kerstpakketten. Ik mocht dan ook elk jaar twee kerstpakketten ontvangen: eentje van het Universitair Sportcentrum en eentje van de Faculteit Managementswetenschappen. Op een gegeven moment ging de universiteit over tot centrale inkoop van de kerstpakketten en ontving ik twee mooie maar identieke pakketten met onder meer 2 kerstboomstandaarden (eentje weggegeven) en 2 geaarde stekkerdozen (beide nog altijd bij mij in gebruik.
Een jaar later ging eind oktober of begin november de telefoon op mijn werk over. Ik nam op en hoorde: "Goedemorgen mijnheer Boudewijns, met … (naam), ik ben coƶrdinator kerstpakketten op deze universiteit. Klopt het dat u vorig jaar twee kerstpakketten hebt ontvangen?". Ik antwoordde bevestigend en op mijn vraag of hij er een terug wilde kreeg ik te horen dat zulks niet nodig was maar dat hij wel graag van mij wilde horen op welk werkadres ik voortaan mijn bonnetje waarmee ik het kerstpakket kon ophalen wilde ontvangen.
En zo ging ik afgelopen woensdagmiddag met mijn bonnetje naar de receptieruimte van de Refter om mijn kerstpakket in ontvangst te nemen. Het was een schitterende doos voorzien van het logo van de universiteit en bij het uitpakken bleek de doos de volgende zaken te bevatten: een zak met spekjes, een kerstbrood, een slinger met allemaal vlaggetjes en een grote glazen taartschaal op een voet.
Volgens het Jaarverslag 2006 had de Radboud Universiteit 4336 medewerkers (kengetallen, pag 16) in dienst. Omdat het daarbij gaat om fte's en veel personeelsleden part-time werken kunnen we er van uitgaan dat er op de RU meer dan 6000 mensen rondlopen die in een dienstverband tot de universiteit staan. Dat betekent dus dat in een dikke 6000 huishoudens in Nijmegen en omgeving met de kerst een identieke glazen taartschaal op de kersttafel zal prijken. Ik heb deze cijfers inmiddels bij een aantal collega's ter sprake gebracht en moet mijn uitspraak over die 6000 huishoudens enigszins nuanceren. De uitspraak luidt nu als volgt: Bij een dikke 6000 schoonmoeders van Radboudpersoneelsleden zal een identieke glazen taartschaal op de kersttafel prijken waarmee een betere regionale spreiding van het produkt is gegarandeerd.
Maar wat nu als noch jijzelf, noch je gezinsleden, noch je schoonmoeder met kerst deze schaal op tafel willen zien staan? Nou, de oplossing is eenvoudig: Laat hem gewoon in de doos zitten met Kerst en wacht een paar maanden tot het Pasen is. En dan zet je hem gewoon omgekeerd op tafel.

Geen opmerkingen: