zondag, januari 09, 2011

Binnenstad Oost

Zoals wellicht bekend ben ik afkomstig uit Helmond en omdat ik daar tot mijn 21ste gewoond heb denk ik met enig gezag te kunnen spreken over het karakter van verschillende Helmondse stadsdelen. Wanneer bij voorbeeld een agent op straat loopt, een steen tegen zijn achterhoofd krijgt, omkijkt en lachende mensen ziet staan die geen van allen iets hebben gezien bevindt hij zich in het Haagje (Helmond West) en ziet hij helemaal niemand dan is hij in Helmond Noord.
Toen ik een tijd geleden een bericht in de Telegraaf zag staan over een meisje van 14 dat een agent een knietje had gegeven kreeg ik ineens een warm en trots gevoel want er is maar één buurt in Helmond waar je iemand recht in de ogen kijkt en tot actie overgaat: Binnenstad Oost. Snel ging ik naar de website van het Eindhovens Dagblad voor nadere info en jawel, de affaire speelde zich af in de van Liemptstraat (linksboven) die een dikke 100 m. verwijderd ligt van de Vossenstraat (rechtsonder) waar ik mijn kinderjaren doorbracht. Als jongetjes van een jaar of acht trokken wij al naar de Zuiderstraat om de mensen daar duidelijk te maken wie het voor het zeggen had in onze buurt waarbij we al snel in de gaten kregen hoe het spel gespeeld moest worden: Ook al had je geen behoefte om voorop te lopen, je liet elkaar niet vallen en dook niet weg als het spannend werd.
Ook de Zjonnies - een journalistenduo van het ED - waren recentelijk te gast in de Binnenstad Oost waar momenteel op grote schaal aan stadsvernieuwing wordt gedaan, huizenblokken worden gesloopt en fraaie nieuwbouw verrijst. Leuk is vooral het interview met de twee dames uit (denk ik) de Wolfstraat

Voor een iets gelikter filmpje over de Binnenstad Oost moet je bij de afdeling voorlichting van de gemeente Helmond zijn. Onder de titel Stads TV levert die afdeling materiaal aan bij de lokale omroep. Het gaat grotendeels over de Heistraat, een traditionele grote winkelstraat die wat in het slop is geraakt. Ons vàdder waar 'nen echten Hellemonder en ding doar ôk veul bôdskappe doen.

1 opmerking:

Marion zei

Grappig daar kom ik ook vandaan,Beelsstraat om precies te zijn :-)