donderdag, mei 19, 2011

100 jaar Van Oorschot Mode

Vandaag las ik in het ED een artikel waarin aandacht werd besteed aan een dichtbundel van de Helmondse stadsdichter Wim Daniëls. In de bundel staan 26 gedichten, die allemaal over mensen, straten, beelden en gebeurtenissen in Helmond gaan. Een van de mensen die worden toegedicht is Jan van den Eijnde die al 42 jaar werkzaam is bij Van Oorschot Mode in Helmond en aan hem zal het eerste exemplaar van de bundel worden uitgereikt. 
Omdat ik benieuwd was naar het gedicht ben ik op zoek gegaan en kwam terecht op de website van Van Oorschot en zag daar dat deze zaak in 2011 het honderdjarig bestaan viert. Het gedicht blijkt in de jubileumfolder te staan en die kun je op de website van van Oorschot bekijken.
Van den Eijnde moet dus in 1969 in dienst zijn getreden bij Van Oorschot en inmiddels over aardig wat mensenkennis beschikken. Net zoals het geval was bij een van zijn voorgangers die rond 1964 de smaak van mijn moeder perfect wist in te schatten en haar een zondagse korte boks voor mij wist aan te smeren met een minuscuul zwart wit ruitje. De korte bakkersboks was beslist niet conform mijn smaak maar dat telde niet in die dagen.


Mijn grootvader, Jozef Hendriks, was destijds ook een goede klant van van Oorschot. Hij woonde toen met zijn gezin op de Stationsstraat 7 in Deurne (tegenwoordig heet die straat Stationslaan en de huidige Stationsstraat heette in vroeger tijd Spoorstraat. Op de foto hierboven zie je het huis van het gezin Hendriks rechts naast het vierkante huis. In het huis van Jozef zit nu het lichtontwerpstudio Licht aan van Jolanda Tielens-Aarts). Jozef reisde speciaal vanuit Deurne naar Helmond om bij van Oorschot kleding te kopen want als procuratiehouder van de Deurnese turfstrooiselfabriek moest hij er natuurlijk wel representatief uitzien
Of het was omdat hij zo'n goede klant was of vanwege zijn representativiteit weet ik niet maar hij heeft het rond 1920 geschopt tot fotomodel voor van Oorschot. Tegenwoordig kun je de winkel vinden op nr 27 maar in die tijd was van Oorschot nog gevestigd op Veestraat 53 waar Adriaan van Oorschot in 1911 de winkel van Kreijmborg overnam.
Sommige afbeeldingen bij dit artikel zijn verkleind maar wanneer je er op klikt zie je ze in het oorspronkelijke formaat.

Geen opmerkingen: