woensdag, juli 15, 2009

Fitness

In het hele land schiet het ene fitnesscentrum na het andere uit de grond en - laten we eerlijk zijn - bij fitness draait alles om het uiterlijk: zien en gezien worden, daar gaat het om. Zelf doe ik aan fitness vanwege een medische reden en sinds gisteren doe ik dat op het USC, het Sportcentrum van de Radboud Universiteit.

Het USC beschikt over een fantastisch mooie fitnessruimte met een grote glazen wand zodat voorbijgangers op straat je strakke lijf kunnen bewonderen (mijn lijf is inmiddels wat minder strak maar ik ben druk bezig het vet te vervangen door spierweefsel). Ook de apparatuur op het USC mag er wezen: state of the art en high tech maar ook hier blijkt het toch weer om het uiterlijk te draaien. Zo wilde ik gisteren de Technogym Leg Press gebruiken, een apparaat om de beenspieren te trainen. Hieronder links zie je een afbeelding van dit apparaat.

De Leg Press op het USC heeft een leuk extraatje namelijk een groot displaywaarop je kunt zien welk gewicht er aan hangt, hoe vaak je dat gewicht hebt weggedrukt, de snelheid waarmee je dat gedaan hebt en of je het gewicht over de volle lengte hebt weggedrukt of maar een gedeelte daarvan. Dat alles in cijfers en gelikte graphics. Daarnaast zijn er nog dingen die er uitzien als knoppen en toek ik dat alles bekeken had wilde ik beginnen maar had geen flauw idee waar ik op moest drukken om het gewicht in te stellen.

Gelukkig beschikt het USC over uitermate vriendelijke en deskundige fitnessbegeleiders bij wie ik mijn vraag kwijt kon. Roeland die op dat moment dienst had vertelde me dat ik allereerst de pads op mijn schouders moest hebben en liet zien hoe ik die kon verstellen. Vervolgens legde hij uit hoe ik de stoel naar voren en naar achter kon verschuiven en hoe ik door de hoek van de rugleuning te veranderen het accent kon leggen op bovenbeenspieren, bilspieren of juist een combinatie van die twee. Uiteindelijk liet Roeland mij zien hoe kinderlijk eenvoudig je het gewicht kon instellen: hij bukte zich om achter het voetenbankje een pin uit een gewicht te trekken en dat bij een ander gewicht in een gat te stoppen. Niks computergestuurde elektronica maar gewoon op de ouderwetse manier dus! Tja, Prediker zei het al en gelijk had ie: "Ziet, alles is ijdelheid. Er is niets nieuws onder de zon"

Geen opmerkingen: