donderdag, december 30, 2010

Hey Joe

Vanavond zag ik de herhaling van Top 2000 a GoGo en mijn interesse werd getriggerd door een vraag in de popquiz waar Seal een cover zong van Hey Joe. Op de vraag van wie het origineel was werd uiteraard geantwoord met Jimi Hendrix. Matthijss rekende het antwoord goed maar popprofessor Leo Blokhuis greep in en zei dat het nummer geschreven was door Billy Roberts (zie Wikipedia). Hieronder de bladmuziek en tekst uit januari 1962 die ik tegenkwam op de site van Jan Franzen (zie verderop)

Uiteraard wilde ik de originele uitvoering van Roberts horen maar naar verluidt heeft hij zelf geen opname van Hey Joe uitgebracht. Uitgebreide info over Roberts en Hey Joe op de website van Jan Franzen, een lokale radioman van RTV Katwijk en (over de geschiedenis van de song) op deze Wiki.

De eerste band die Hey Joe uitbracht (december 1966) waren The Leaves. De song was destijds erg populair in het clubcircuit van Los Angeles waar het o.m werd gespeeld door de Byrds die het enkele maanden na The Leaves ook op de plaat zetten; klik hier voor YouTube. Wat opvalt bij The Leaves is allereerst de snelheid van het nummer (langzame versies kwamen enkele jaren later van Tim Rose en Jimi Hendrix) en het feit dat de tekst op de plaat al flink afwijkt van die van Roberts


Mijn favoriete uitvoering is die van Willy Deville die niet alleen dichtbij de originele tekst blijft (Hey Joe, where are you going with money in your hand? - I'm going downtown and buy me a steel blue forty four) maar met zijn Mariachi-uitvoering vooruitloopt op het vluchtpad dat Joe voor ogen staat.

Geen opmerkingen: